Ahad, 2 September 2007

nape gini


september datang lagi..tak lama,ramadhan bakal menjelang..usia makin bertambah ni..tapi rasanya hidup masih seperti biasa..tak ada perkembangan langsung!pada siapa harus dipersalahkan? "..Allah tak ubah sesuatu kaum sehingga mereka berusaha mengubahnya sendiri.."


kemarin hadiri ijtima' pilihanraya negeri..jumpa junior2 lama..semua menuntun zuriat masing2..isk isk..nape gini?apasal aku tak rasa jeles pun?hehe..rasa seronok ada la..seronok main2 dengan 'anak2 sedara' tumpang..


##buku baru:malam pertama di alam kubur karangan 3 org syeikh..

"saat kita melupakannya..sedang ia tidak melupakan kita.."


sedarkah kita tentang kubur yang sedang menunggu ketibaan kita..diibaratkan bumi ini seperti ibu yang sedang merindui anaknya (manusia yang diciptakan dari tanah),saat kita kembali padanya..ia memeluk kita dengan erat..dengan pelukan lembut penuh kasih sayang andai kita seorang yang taat kepada Allah..atau dengan pelukan kasar penuh amarah apabila kita seorang yang mengingkari Allah..


sedarkah kita..berapa bilangannya amalan yang mampu menemani dan menerangkan rumah kedua kita itu nanti..ye,mencuri juga amalan..mengumpat juga amalan..tapi amalan spesis manakah yang hendak kita jadikan kawan (satu-satunya) nun jauh di dalam sana?


######


bermain dengan 'Alya Khadeeja memberi rasa halus..sucinya seorang anak ibarat kain putih menunggu dicorakkan..aku nih pulak dah macam kain yang dah kekuningan agaknya..penuh dengan corak congkang cemangking (bahasa terengganu - agaknya)..


zzzzzzzzzzz


tetiba terputus idea..tengok tu!sekejap aje Allah ambik ingatan,dah lupa apa nak diluahkan lagi..kerdilnya diri jika dibanding dengan kehebatan Yang Esa..tapi berapa kerap boleh dikaitkan semua perkara yang terjadi kepada diri dengan keagungan Allah?kerap kalinya,sering lupa melakukannya..tak caye?

1)kalau tersepak batu...ish!nape batu ni di sini?sapa la letak kat sini..mengganggu jeh! kan baiknya..Ya Allah,tersepak batu..dosa apa la yang aku buat..Allah nak kifarahkan dosa ni..

2)kalau ditinggalkan oleh orang tersayang..isk..isk..nape pergi dulu..isk..isk..banyak lagi yang nak diluahkan padamu..nape Allah jauhkanmu dariku..isk..iskkk..kan baiknya..Ya Allah,Kau ambiknya dariku lebih dulu,mungkin disebabkan kasihMu yang luas..Kau khuatiri aku dilalaikan atau aku melalaikannya dari mengingatiMu..

3)kalau duit hilang..laa,mana duit ni?tadi letak sini..sape la yang gatal tangan sangat ambik ni?!biar Allah potong tangan dia nanti!..kan baiknya..Ya Allah,kenapa musibah ni?Apa dosaku?..oh,tadi teman mohon nak pinjam..ku kata tak boleh,takut nanti tak cukup belanja bulan ni..Ya Allah,ampuni dosaku..

banyaknye perkara yang kita tak sedari..kadang2 sesetengah benda nampak buruk di mata kita sedang ia sebenarnya elok buat kita..seorang teman mengingatkan aku.....

tentang seorang penyair sufi yang menghalusi mata hatinya: ' aku pohon kekuatan dan Tuhan berikanku kesulitan untuk jadikanku gagah..aku pohon cinta dan Tuhan berikan aku mereka yang bermasalah untuk ku cari penawar duka..aku pohon keteguhan hati dan Tuhan berikanku bahaya untuk ku atasi..

justeru,aku tak peroleh apa yang ku impikan namun aku dapat segala yang ku perlukan..'

akhiri dengan kaffaratul majlis..smiling

Tiada ulasan: