Rabu, 8 Ogos 2007

tepatnya lesungku

sudah 8 bulan bergelar housewife..kadang-kadang jadi nurse..penatnya usah kira..sape kata jadi surirumah ni senang?baru terasa betapa sukarnya hidup seorang wanita yang bergelar ibu..

ada yang berpesan..nak duduk rumah perlu tabah..mesti nak banyaaakk sabar..aku senyum cuma..kerana fikiranku banyak tertumpu pada rancangan yang boleh dilaksana jika diam di rumah..

'jadual itu janji' - kata kang abik dalam novelnya. tapi jadualku di rumah ini banyak jadi janji yang dimungkiri! Gimana ni ya Allah??

sepanjang berumah di yaman ada banyak perkara yang dipelajari..antaranya ada 2 benda yang masih segar di ingatan..bagaimana pakai kain batik dengan betul (wah!jadi perempuan melayu terakhir nih!) dan alunan lesung yang ber'hantu'..

hayun lesungnya -kata 'guru'ku,mesti betul..hentaknya mesti tepat..cepat lumat dan tak terpelanting keluar..lagi satu, lagunya perlu sedap (kononnya org tua2 dulu ada irama hentakan lesung tersendiri)..

memerhati hayunan lesungku hari ni..seperti menyaksikan jalur-jalur hidup aku selama ini..masih tak tepat,masih terpelanting keluar,masih tak lumat...

adakala aku terbang menjalani hidup..kekadang aku berlari pula..tiba-tiba aku terjatuh jugak.. mana mungkin aku mengharap untuk terbang selamanya..kerna sayapku ada yang carik....isk isk isk..astaghfiruLlah

Tiada ulasan: