Jumaat, 10 Ogos 2007

cuaca

dunia sudah nyanyuk?

apa sudah jadi pada keadaan cuaca di akhir zaman ni?semakin hari semakin menjadi2..aku bukan saintis yang mengkaji kenapa perubahan cuaca yang ketara berlaku..mana la aku nak tau samada fenomena el nino ke la nina ke..

tapi yang pastinya, semenjak 2 menjak ni panas betul la..ditambah dengan keadaan rumah aku ni,kipas 4 bijik pun rasa tak cukup nak menyejukkan badan..agaknya kalau risaukan bahang panas ni,aku kena duduk underwater dalam telaga depan rumah la jawabnya!

dari aku dapat ingat lagi..aku ni cepat sgt panas..lepas mandi pun rasa panas lagi,tengah hujan pun boleh berpeluh..saat aku jejak kaki kat yaman,satu perkara yang paling aku syukuri ialah udaranya yang sejuk..hehe..rumah sewa tu ada 3 bilik,salah satu bilik yang jarang didiami ialah bilik yang di bawahnya ada makhzan (store) air..tapi aku boleh pulak selamba pi bertapa dalam situ untuk study..

bercerita tentang kepanasan ni, teringat aku pada perbualanku dengan seorang junior di yaman..begini bunyinya..

aku : ya Allah..panasnya hari ni..tak tahan sungguh aku ni..rasa macam nak pi duduk dalam tab mandi jer..

junior : amboih! panas apanyer?sejuk je nih..darah apa akak nih?

aku : nak wat camane..dah memang dari dulu badan biasa panas gini..

junior : nyakit berat tu..tak gi cek doktor ke?ada nyakit apa2 kot?

aku : hei..tulong skit eh..sihat walafiat nih..

junior : rasanya saya tau kenapa..

aku : nape?

junior : ustaz saya kata kalau asyik rasa panas je..tu tanda2nya la tu..

aku : tanda apa?

junior : banyak dosa!!

.....dan aku pun terkedu.....

Tiada ulasan: