Isnin, 13 Ogos 2007

hobi buruk

hari ni dah hujung rejab..aku sempat pose 6 hari je..isk isk..dah janji dgn diri nak pose sebanyak mungkin di bulan Allah ni tapi banyak pulak halangannya..

hobi buruk aku dah dapat aku atasi slow2..tapi payah sungguh nak tinggal terus.ada yang nasihat aku dulu,kalau benda buruk kita kena tinggal terus.tapi kalau nak buat benda baik,buat sikit2..sikit takpe asalkan berterusan..

aku ni selain jadi ulat buku,aku juga seorang antu tv..macamana aku nak kikis hobi buruk ni tak tau lah..sekarang ni aku cuma mengadap tv isnin malam selasa (tgk siri CSI-crime scene investigation)..tak boleh nak tinggal citer2 detective ni..

tapi kadang2 terlanjur jgk aku tgk citer pasal manja tuh..ya Allah!tak tau lagi nak wat camne..mintak2 la rumah baru nanti takde tv..ya Allah,bagilah bakal suami aku tu tak suka tgk tv...

tapi disebabkan aku suka sgt tgk tv,aku cuba buat panduan bila menengoknye..antaranye,aku takleh tgk tv sesaje..maksud aku,tu hanye perbuatan sia-sia..aku tgk tv dgn mengambil apa yg boleh diambil faedah..

contohnya aku tgk citer2 kartun utk aku kuasai bahasa..di yaman pun aku antara penonton tetap citer2 kartun pagi2 tuh..sampaikan warden asrama selalu ingatkan aku bila jadual siaran kartunnya..lawak betul!

hari tu aku sibuk tgk siri drama korea..mungkin antara yg ter'best' yg pernah aku tgk..'jewel in the palace'..walaupun citernye sungguh panjang tp banyak yg aku boleh dapat dari citer tu..

jewel in the palace satu citer pasal seorang wanita yg menjadi tokoh besar di dlm istana raja waktu tu..menghadapi kesusahan dan keperitan dari kecil hingga dewasa,citer nih mengajar tentang sabar dan teguh semangat.

watak jang guem yang berusaha menunaikan hajat ibunya yg kena fitnah sekaligus membersihkan nama ibu bapa juga gurunya..part yg paling aku suka dlm citer ni ada banyaaak sgt tp yg paling aku suka adalah masa jang guem blaja memasak dan blaja utk jd seorg doktor..

begitu susah kehidupannya dan begitu rendah martabat seorg wanita di zaman itu..babak2 yg merendahkan kedudukan wanita tu betul2 buat aku rasa bersyukur dgn nikmat islam yg diberi..

islam datang dgn bermacam bentuk keindahan antaranya keindahan di dlm memberi penghormatan dan kedudukan yg istimewa kepada seorg perempuan..

begitulah..hobiku yg buruk cuba aku tukarkan kpd yg kurang buruk...semoga aku dilindungi dari sebarang keburukan yg akan memburukkan aku,keluargaku,agamaku..duniaku dan akhiratku..

Tiada ulasan: